Friday, November 27, 2009

Eid Adha + Happy Melaadi~





Salam Aidiladha buat semua...

Alhamdulillah...tahun ini keluarga aku berpeluang korban...rezeki tahun ni, kate ayah...
Dan yang lebih menarik, raya korban tahun ini kebetulannya sama dengan tarikh lahir aku...tidak ada yang berbeza dari tahun-tahun sebelumnya...ianya disambuat biasa...Cuma, bagi aku, ia membawa erti yang besar dalam diri...

Hari ini, aku bermuhasabah...Selama 21 tahun aku hidup, apa agaknya yang aku sumbangkan? apa agaknya yang aku korbankan? huhu...terasa banyak kekurangan dalam diri ini...Teringat aku pada kata-kata seniorku, Allahyarham Farham Zainuddin...kata-kata yang ditulis pada tahun pemergiannya...(tak ingat kata-kata keseluruhan...ini lebih kurang ayatnya)

"19 tahun sudah berlalu...kumpulan hari, bulan, tahun terus berlalu tanpa pernah kembali lagi...tidak ada jalan lain melainkan kita harus memilih jalan hidup yang benar...semoga tabah kau lalui jalan ini..."

Kata-kata yang penuh makna...peningkatan usia membawa erti kematian kian dekat...usia kehidupan kian pendek...masa mengadap Allah dihari pembalasan kian hampir...persoalannya, cukupkah bekalan yang dibawa?bersediakan aku menjawab persoalan-persoalan yang bakal diajukan bilamana tanggungjawab yang ada sering dibuat sambil lewa?Ya Allah...banyaknya dosa...ampunkan aku...astaghfirullahal'azim3x...

Selamat Hari Lahir, Akalili...semoga usia akan datang digunakan sepenuhnya untuk kebaikan....amin~

"Berkorban memang perit...Namun, apakah ertinya kehidupan tanpa pengorbanan"

SALAM AIDILADHA...Mari hayati kisah pengorbanan Nabi Allah, Ibrahim...Moga hadir semangat dalam diri untuk menjadi hamba yang sanggup berkorban demi-Nya...amin~


No comments: