Monday, May 4, 2009

Muhasabah: audit diri after exam..

Alhamdulillah, hari ini aku dah habis exam..rase lega..tp bercampur jgk dgn rase risau..macam mane la agaknya keputusan exam aku nnt??mesti yg paling teruk penah aku dpt kerana aku merasakan, inilah exam yg aku paling tidak 'bersedia'…bkn kerana aku tidak cukup masa utk membuat persediaan..tetapi disebabkan oleh byk sebab menyebabkan aku kurang bersedia utk exam kali ini..antara sebab2 yg dapat aku kenal pasti..

1) Aku kurang sihat untuk exam kali ini..
Pd mggu study week..aku dan ramai lg shbt2 akaun diserang demam..mulanya aku x t'golong dlm golongan org yg demam tu..tp disebabkan oleh minggu sebelum study week tu aku 'bekerja' tanpa henti, akhirnya aku 'rebah' jugak bersama org2 yg demam..hasil dr demam tu, sampailah sekarang aku masih lg batuk2..dan sehingga sekarang aku masih lg kurang 'mood' utk mkn...ditambah pulak aku seringkali makan berseorangan akhir2 ini (aku mmg paling tidak suka mkn berseorangan..rase x seronok mkn sorg2)..lagilah mood mkn tu x datang2..mkn sekadar utk mengalas perut je..kesian dekat perut ni yg memang da ada 'rekod gastrik' kate sorg shbt aku tu..huhu..dan sepanjang mggu2 exam ni jugak, sakit aku yg lame dtg menyerang..sejak aku masuk ke alam campus, seingat aku jarang aku sakit2 mcm tu..bila aku sembang-sembang tentang sakit aku ni dengan seorg shbt aku yg sedang ambk medic, shbt aku tu mencadangkan aku utk jumpa doctor balik..risau kate nye..sbb aku dah ada rekod sakit dulu..jujurnye, aku dah malas nak jumpa doctor..mls nak buat medical check-up lg..tp nampaknye, aku kene pergi lg la ni..

2) Aku kurang fokus dalam kelas..terutamanya semasa dlm kuliah..
Sebab yg kedua..kurang focus dalam kelas..aku sangat akui, sem ni aku sangat kurang focus dlm kelas disebabkan kesilapan aku sendiri..kadang2 aku masuk kelas lewat dan penah jugak sekali aku x masuk kelas disebabkan aku ada komitmen lain(sibuk sgt ke??ke buat2 sibuk???ermm…)masa tu, menyesal x terkira sbb x masuk kelas..tp salah sendiri la..sape suruh x pandai manage masa..erm..aku ni bukan lah tergolong dalam golongan org yg rajin study..biase nye aku focus dan akan cube fahamkan dlm kuliah..bile nak exam nnt, aku akan tengok2 balik dan cube wat balik latihan yg lecturer bg..tp sem ni da jadi terbalik..aku kurg focus..dah akhir2 baru nk cuba fhm..masa tu da terlambat dah kn..dan akhirnya, rase la seperti yang aku rase sekarang..

Muhasabah diri:

1) Jaga kesihatan walau sibuk macam mane pun..jasad ni kita nak guna lama..mcm mane pemuda dan pemudi nak berjuang kn??mst la dengan tubuh badan yang sihat..

2) Syukuri nikmat sihat yang Allah kurniakan…tp bila sakit plak..kene b'syukur jugak..sebab Allah pilih kita utk diuji…allah sayangkan kita…sakit kan pengkafarah dosa…ermmm….pendek kata….semualah kite kene syukur…

3) Belajar mengurus masa dengan baik…sebab…orang yang hebat biasa nye lahir dari golongan yg pandai mengurus masa…contoh terdekat…paling mudah….Rasulullah memegang pelbagai tanggungjawab…sebaigai pemimpin ummat, sebagai suami kepada isteri2, sebagai ayah kepada anak2, sebagai sahabat…namun rasulullah sgt bijak dalam membahagikan masa…contohilah baginda…

4) Cintai ilmu…walau apa pun dugaan nye…kita harus mencintai ilmu…selagi ada peluang untuk belajar, selagi itulah kita perlu belajar…jgn cari sebab untuk nk ponteng pulak..ingat tu…=)

sekarang..semuanya dah selesai…exam dah habis…hanya perlu menunggu result..masih t'fikir2 lg mcm mane la result aku nnt..mesti ayah sedih sebab ayah selalunya menjadi orang pertama yg check result aku…maafkan k.de,abah..tawakal je la..dah buat yg termampu, aku hanya serahkan segalanya pada Allah…doa semoga Allah membantu aku..kata sahabat aku.."berbaik sangkalah dengan Allah..insyaallah, Allah akan bantu hamba-Nya"…amin..

"Ya Allah, jika kejayaan itu baik bagiku..maka Engkau berikanlah kepadaku..namun jika kejayaan itu memudaratkan aku dan menjauhkan aku dariMu..maka tundalah kejayaan itu kepada kejayaan yang kekal di akhirat nanti…"

No comments: