Thursday, June 4, 2009

Ziarah ila Kelantan

...salam buat semua...

hampir seminggu aku tidak menulis sesuatu di sini...sibuk ke ek??huhu..ntah la...x la sibuk pun...jaga baby najlaa yg comel 2...(yeke aku jg ek..cam x pecaya je kn..hehe)

dan beberapa hari ni..aku bermusafir ke negeri Cik Siti Wan Kembang,Kelantan...ziarah family aku yg ramai di sana...(aku pun baru tahu aku ada ramai sedara mara di sana...huhu)..maklum la...da terlalu lama aku x ke sana..akhir musafir aku ke kelantan pd tahun 2004..tu pun aku x pergi ke mana2..hanya menghantar angah(abg aku yg ke2) ke sekolah tmpt angah belajar...Skola menengah ugama (arab) darul anwar,pulau melaka...tmpt tok guru...

sebelum ni, aku ada seorg pak cik yg tinggal di sana...arwah ayah we(wan mustafa rusydi...ayah sedara aku yg 1st...abg mak aku)...ayah we ada 8 org anak..
abg pi(syarafi),k.ilah(syamilah),k.kimah(syakimah),abg wan(syazwan),abg din(syahidudin),syafiq,syafie dan syahirah...

bila aku menjejakkan kaki di rumah arwah ayah we di kubang kerian, semua kenangan dahulu menerpa di minda...sayu terasa...teringat ayah we yg sgt baik hati..lemah lembut tp tegas...

ayat yg paling aku ingat dr ayah we..."kalo ayah we tahu ada antara anak2 sedara ayah we selalu pakai seluar...ayah we bakar seluar tu..."..kate ayah we dlm tawanya...cube bergurau dgn kami..walaupun bergurau, aku tahu ayah we cube nk smpaikan sesuatu pd kami...x hairanlah, k.ilah dan k.kimah menjadi 'wanita melayu terakhir'..perempuan sejati...syahirah je x sempat di tarbiyah lama oleh ayah we...ayah we meninggal waktu aku dan syahirah sama2 darjah 4..saat di mana anak2 masih sgt memerlukan bapa...tp allah maha tahu segala...allah lbh syg kn ayah we..itulah yg terbaik utk semua...

sekarang...abg pi yg duduk di rumah ayah we...selaku anak yg sulong,abg pi lah yg menjaga mak we habibah(isteri ayah we)..mak we pun x sehat sgt...urm..semua anak2 ayah we dah besar pnjg...semuanya sudah berumah tangga..masa aku di rumah ayah we, syahirah baru je lahirkan baby yg pertama...terkejut jgk aku...kami dah la sebaya,mcm x pecaya je...sepupu aku yg sorg tu dah ada baby...aku??bile??huhuhu...nk bercakap psl kawen pun masih belum layak lg..

haaa...lg 1 yg menegejutkan...semasa di rumah ayah we...abg pi ada tetamu...dr jauh...tahu x sape??lecturer USIM...huhu...ustaz najib FSU...rupe2nye ustaz shbt baik abg pi...shbt baik abati jgk(ayah tam...ustaz hamidi..p.cik aku yg bongsu)...ustaz selalu dtg kelantan sblm ni...ya allah...indahnye perancangan allah...waktu aku tegur ustaz,paling aku tak tahan...ustaz najib kata.."ana rase ana x penah ajar enti..tp ana perasan la muke enti ni..ana penah jd juri ms debat..enti ada masuk debat ke?"...huhhu...ya allah...kuat nye ingatan ustaz...hebat..mantop!

habis di rumah ayah we...ke rumah abati pulak...di nilam puri..abati baru je beberapa tahun menetap di sana..abati bertugas sebagai pensyarah syariah di KIAS...kalo nk diceritakan tentang pak cik aku yg bongsu ni..terlalu byk...tp yg paling aku kagum tentang abati...ialah sifat cintakan ilmu dlm diri abati...

abati blaja jauh di madinah(sama dgn abg pi dan ustaz najib)...balik malaysia, smbg master di ukm..tahun lepas pulak abati baru hbis wat diploma kehakiman,IIUM...dan kata abati, nk smbg phD kalo ada rzki...amin...doa kami sentiasa bersama..

aku mengambil kesempatan di rumah abati...melihat library di rumah abati...kerana aku sememangnya tahu..abati memang ulat buku...mcm2 buku yg aku jmp...selain dr kitab2 arab yg byk, byk jgk buku tntg politik(abati mcm nk ikut jejak lgkh ayah we..berpolitik),buku2 haraki,buku2 tentang ekonomi...mcm2...tp ms terlalu singkat utk nk bc semua tu...aku cume sempat bc sket2 je...

erm...abati??kenapa panggil abati ye??huhu..sebab anak2 abati paggil pak cik aku yg bongsu ni abati..seingat aku, dulu ustaz aku ms kt sekolah ada ckp..sebaik2 panggilan utk ayah adalah abati...nabi ibrahim panggil ayahnya abati...walaupun ayahnya pembuat berhala...(ni seingat aku la...kalo salah tolong betulkan ye)..

abati ada 4 org anak..muhammad umair, abu ubaidah, abd. rahman auf dan ibnu abbas..semuanya hero2 yg 'ganas2' belaka..hehe...biasa la kn...baru nk membesar...moga besar nnt...adik2ku itu menjadi pahlawan yg gagah...membela islam...sehebat pemilik asal nama itu...amin...

selain dr 2 tmpt ni...ada jgk melawat sedara mara yg x penah kenal sebelum ni...yg ni sedara yg jauh sket..tp alhamdulillah..sekarang dah kenal...semoga ziarah kali ini merapatkan lg hubungan kekeluargaan kita...

dan...ada jgk g shopping...huhu...x byk yg di shoppingkan...beli sket buah tgn utk bwk balik...

thanks to mak long dan ayah long yg offer ikut dorg bercuti kali ni...sume nye di support oleh dorg..mak ngn ayah x dpt g coz ada keje...walaupun akhirnye mak ngn ayah dtg jgk..jp je dtg..dgn tren..hehe...dan thanks jgk to k.de zati...byk blnje brg2...syg u all sume...tahun depan kite g bercuti lg...ajak ramai2...semua ada lg seronok...semoga dpt rapatkan hubungan kite semua...

sori coz xde gmbr lgsg utk kali ni..mmg x ambk gmbr..xde org yg bwk camera...fon pun xde bateri...huhu..sekian buat kali ini...

No comments: